Storlek
Tågsommar beräknas omfatta 32 sidor.
Fysisk storlek är A4, dvs 210 × 297 mm.
Satsyta är 186 × 272 mm, dvs samma som ”helsidesannons”.
Marginalerna på sidan är, överkant 10 mm, innerkant 10 mm, ytterkant 14 mm och
underkant 15 mm.
Annonsstorlekar Tågsommar 2020
Format (mm) Bredd × höjd |
Pixlar (pxl) Bredd × höjd |
Orientering | Anm | |||
|
||||||
91 × 40 | 1254 × 551 | Liggande | Lilla butiksannonsen *Ny 2015 | |||
91 × 80 | 1254 × 1102 | Stående | Stora butiksannonsen *Ny 2015 | |||
91 × 65 | 1254 × 896 | Liggande | Åttondels sida | |||
91 × 134 | 1254 × 1846 | Stående | Fjärdedels sida | |||
186 × 65 | 2563 × 896 | Liggande | Fjärdedels sida | |||
91 × 272 | 1254 × 3748 | Stående | Helspalt | |||
186 × 134 | 2563 × 1846 | Liggande | ”Halvsida” (alltså halva satsytan!) | |||
186 × 272 | 2563 × 3748 | Stående | Hel satsyta | |||
210 × 297 plus ev utfall | -- | Stående | Helsida, samt utfall 3 mm på de tre sidor som inte går mot mitten. | |||
420 × 297 plus ev utfall | -- | 2 helsidor | Uppslag (men ej mitten). Leverera två st ”A4”-filer! Och naturligtvis inget utfall mot mitten. | |||
420 × 297 plus ev utfall | -- | 2 helsidor | Bokat mittuppslag. Leverera en ”A3”-fil för att vara säker på att passningen i mitten blir rätt. |
Annonsfiler
Gör annonsen i rätt storlek om den ska ligga i spaltutrymme, eller lägg en
vit bakgrund bakom som har rätt annonsstorlek.
Vid helsida tillsammans med färgad bakgrund ska den färgade bakgrunden göras med
3 mm utfall, utom på den sidan som går mot mitten. [ASv anm: ?]
För helt uppslag så dela det i två filer. Detta är viktigt eftersom de flesta
tryckeriers joboptions-filer anger 3 mm utfall runt om, och inte enbart de tre
sidor som ska ha utfallet. Vi vill normalt inte ändra tryckeriernas mallar
eftersom de sällan tar ansvaret för slutprodukten om man gjort en egen
exportmall (hur korrekt den än må vara).
För helt uppslag för mittuppslaget behöver det naturligtvis inte delas.
Skärmarkeringar, färgremsor etc
(Viktigt och tydligen väldigt svårt av annonsproducenter
att genomföra)
Använd inte skärmarkeringar på annonserna. Gör dem i stället i rätt format
enligt ovan.
Ska ni ha vit bakgrund så lägg gärna istället en vitfärgad ”färgplatta” med rätt
annonsstorlek, istället för skärmarkeringar.
Detta underlättar enormt, och minskar risken att annonsen blir felskuren
eftersom man kanske inte ser
alla detaljer på den lågupplösta monteringsbilden.
Men detta är tydligen en enormt svår sak för våra annonsproducenter att klara
av, men underlättar mycket och minskar risken för montagefel.
Ramar
Undvik att lägga vita linjer utanför ramarna, det ser inget snyggt ut om
olika annonser har ramar olika. Undvik överhuvudtaget att lägga linjer utanför
annonsstorleken. Ska ni göra en ramlinje så lägg den inte centrerad på
annonsstorleken, så sticker halva linjebredden utanför. I alla fall Indesign,
under menyn Stoke, har en funktion för att lägga linjen
utanför/centrerad/innanför dess centrumlinje, välj då innanför!
Naturligtvis får du göra ramar i din egen färg och tjocklek, så länge de ligger
innanför annonsutrymmet.
Vår standardram är 0,5 punkter, svart, om du vill göra ramarna lika som flera andra
annonser.
Filformat
Helst pdf eller eps. Se till att alla teckensnittens fonter är inkludera.
Använd därför bara teckensnitt där du
får inkludera fonterna i pdf eller eps! Om du gör original i Illustrator så gör
gärna om all text till banor.
Tiff kan också tas emot, även om vi helst vill undvika det. Då blir din annons
av låg kvalitet på webbversionen av Tågsommar.
Inkludera all information i filerna, använd inte OPI-länkar. Det kontrollerar du
lättast genom att exportera som PDF/X-1a:2001. Får du inte igenom filen hos dig
utan felmeddelande, så kan vi inte heller lämna den till tryckeriet.
Teckensnitt och fonter
Undvik helst att göra annonser med Truetype-fonter, det är stor risk att de
krånglar vid tryckningen. Om du absolut måste använda Times New Roman och Arial
så se till att fonterna till teckensnitten ligger inkluderade i pdf-filen. Det
finns så många olika versioner av fonterna till dessa teckensnitt så sannolikheten är annars
stor att de inte ser exakt lika ut. Äldre versioner av Arial kursiv/italic
krånglar och kraschar ibland pdf-filer.
Det är vanligen inga problem med fonter som är Postscript typ 1
eller även Adobes och Microsofts Opentype fungerar vanligen utan problem. Men se
till att fonterna är inkluderade i pdf-filerna för rätt utseende.
Färgprofil
Färgprofil för Tågsommar är fn (2018 och senare) ”Coated Fogra39”. Tågsommar kommer åter att
tryckas på V-Tab i Vimmerby.
Det viktigaste är att den färgprofil du valt finns
inkluderad i pdf-filen. Har du då valt någon annan färgprofil en den som är anvisad så fungerar vanligen
konverteringen hos tryckeriet utan problem, så längre färprofiler är angiven och inkluderad.
Upplösning
350 dpi
behövs för rasterbilder. Detta gäller även logotyper i rasterformat och alltså
inte enbart fotografier.
Pagemaker
Det var ett bra program förr, men annonser från Pagemaker ställer ofta till
problem om man inte gör dem på ”rätt” sätt. Gör inte en liten annons mitt på ett
A4-blad, det fungerar inte vid pdf-export från Pagemaker! Ställ in
papperstorleken till annonsens storlek, så blir pdf-filen sen i rätt storlek. Då
riskerar vi inte att klippa bort linjer och delar av annonsen. Pagemaker har
gammal pdf-hantering, så var vaksam att ställa in färg- och fonthanteringen
rätt.
Indesign / Illustrator
Helt klart mycket kompetenta program för annonsproduktion och för att
exportera till pdf. Det mesta fungerar utan problem om man är noggrann. Tänk främst på att kolla färgen på svarta texten så att färgblandningen för
svart blir C=0 Y=0 M=0 K=100. Kolla även detta genom att göra en provseparerad
utskrift från Acrobat på färdiga pdf-filen. Här krånglar det ibland vid
färgkonvertering om inte ”bevara nummer” är aktiverat vid pdf-export.
Quarkexpress
Ta bort alla OPI-länkar, de fungerar ändå inte när man flyttar mellan
datorer, och de godkänns inte när vi levereras PDF/X till tryckeriet.
Photoshop
Varför göra annonser med Photoshop? Ja, till tryckta Tågsommar kan det blir helt utmärkt om man vet vad man gör. Men Photoshop gör ju även texten i rasterformat, därmed blir texten dålig och otydlig
när hela annonsbilden komprimeras för webbversionen. Annars gäller 350 dpi för hela annonsen, och håll koll på måtten, räkna rätt.
Publisher
Ja, visst går det att använda detta program också. Men det används ofta av
personer som inte är vana vid annonsproduktion. Se till att alla mått blir
(exakt) rätt. Exportera den färdiga filen med Acrobat där du ser till att färg-
och fonthantering är rätt inställt. Då brukar det gå vägen. Standardtipset är
att lämna annonsen tidigt så vi kan granska den och upptäcka eventuella problem
tidigt. Det som ofta fungerar dåligt med material från Publisher är hantering av
fonter och att färgprofil till inkluderade fotografier saknas i den exporterade
pdf-filen.
Du som vill göra original med Publisher måste själv klara av att exportera en "riktig"/användbar pdf-fil som vi kan lägga in i Tågsommarprojektet i Indesign.
Freehand
Någon som kommer ihåg det? Mycket kompetent PC-version när det begav sig. Är
egentligen utmärkt om man vill använda och leverera annonsen i eps-format.
Kontakt angående grafisk produktion
Har du tekniska frågor angående bildlämning och annonsproduktion, så kontakta
direkt Teknikarv / Peter Berggren, peter (a) teknikarv . se
Maila annonsen
När annonsen är färdig kan du maila den till Tågsommars mejladress tagsommar (a) yahoo . com
.
Det går även att snigelposta en CD eller DVD (Bluray går också). Undvik
USB-minne som tenderar att försvinna i svenska posthanteringen.
Har du inte Tågsommar till hands för aktuell adress så epost en fråga om
den.
Peter Berggren och Anders Svensson 2009-11-02, uppdaterad 2010-02-12, 2011-01-10, 2011-02-02, 2011-11-21, 2012-01-09, 2012-01-16, 2012-02-06, 2013-11-11, 2015-01-09, 2015-01-20, 2017-08-20, 2019-03-01.
|
Platsen för Tågsommar tillhandahålls av
Teknikarv.se. |