Tågsommar produceras av Anders Svensson med JärnvägsInfo-Förlaget.
Mera uppgifter om JärnvägsInfo-Förlaget och kontaktuppgifter hittar du här:
http://www.jinf.info.
Grafiska produktionen och Tågsommars hemsida gör av Peter Berggren och
Teknikarv.se.
Mera uppgifter om Teknikarv.se och kontaktuppgifter hittar du här:
http://www.teknikarv.se/video.
Nedtecknad av Anders Svensson
Förhistoria
Det första initiativet till en samlad information, dock begränsad till
museibanor, togs av MROs föregångare MSO (Museibanornas Samarbetsorganisation)
1981 – den engelskspråkiga broschyren Vintage Rail Sweden med de sju
banor som fanns då deltog i samarbetet. Detta inspirerade JHRF till att sent
samma höst börja ge ut ett enkelt info-bladet om järnvägsintresselivets tjusning
(en text med tydligt sådant fokus kom dock först 1984 – innan dess handlade det
mer om förbundet självt) och med (kort) info om förbundets medlem(sförening)ar –
alltså mer fokuserat på att tidlöst berätta om föreningarnas verksamhet än deras
aktuella möjligheter som besöksmål, vilket var MSO-bladets mål. Vintage Rail
blev med tiden föråldrad och mot slutet av 1980-talet började det som då blivit
MRO fundera i termer av en utvidgad och uppfräschad broschyr som både skulle
tryckas på svenska och engelska. Uppdrag delades ut men inget hände... Även inom
JHRF funderades det på mer eller mindre fantastiska gemensamma broschyrer med
starkt inslag av symboler, inspirerade bl a av brittiska, tyska och danska
motsvarigheter, men inte heller här blev det något av...
Vid början av
1980-talet började det dåvarande Sveriges Turistråd ge ut faktablad om bl a
museibanor och (åtminstone) fr o m 1985 kom underlaget från JHRF (d v s
undertecknad – redan fr o m 1981 sändes evenemangsinformation till Turistrådet
för att bl a införas i Coming Events in Sweden). Man hade även ett
Äventyrs-faktablad där info om (bl a) dressinuthyrning fanns. När Turistrådet
upphörde vid årsskiftet 1992--1993 och ersattes av Next Stop Sweden,
finansierat av besöksnäringen via uppdrag, skulle det först inte bli några
faktablad alls och vi började förbereda oss på att ge ut ett eget inom
branschen. Sent på våren blev undertecknad kontaktad av Next Stop, som hade
ändrat sig och nu skulle ge ut faktablad och det med fart och kläm! Bakgrunden
var att (de-fakto)devalveringen av den svenska kronan gjorde att
Sverige-turismen förväntades växa sommaren 1993. Haken var att man skulle ha
betalt – 500 kr/anläggning – och besked inom två veckor! JHRF och MRO hade
kontakt om detta, men ansåg det inte realistiskt – endera skulle det bli ett
mycket magert faktablad med de få som vi skulle lyckats få in såväl underlag som
medgivande till kommande fakturering från eller också skulle vi fått med ”alla”
med risk att de (ekonomiskt) små riksorganisationerna skulle få stå för större
delen av kostnaden... I detta ”pest- och kolera”-läge beslutade JHRF och MRO att
avstå från erbjudandet och köra själva – faktabladet Kul på flänshjul var
fött!
Detta faktablad kom att bli rätt
lika det som salig Turistrådet givit ut, men vi ändrade på en del saker: En
karta och numrering av anläggningarna infördes, dressinuthyrning och en
förteckning över de JHRF-medlemmar som inte hade ”fasta” anläggningar infördes
samt uppgifter om turistbanor och några nyare anläggningar tillfördes. Det blev
på fyra A4-sidor, trycktes i ca 3 000 ex och spreds i 7 ex vardera (100
g-gränsen!) till de 400 turistbyråerna. Denna lösning kostade bara fjärdedelen
av vad (motsvarande) faktablad skulle kostat att få till via Next Stop Sweden,
utgifter som JHRF och MRO delade. Metoden fungerade och nästa år fortsatte
samarbetet med samma upplägg – faktabladet döptes dock om till Kul på Spår
och symboler, förklarade på tyska och engelska, infördes. Fr o m 1995 ville inte
JHRF fortsätta (deltaga i) detta samarbete, vilket i stället blev ett samarbete
mellan JärnvägsInfo-Förlaget (JInF) och MRO. Tidningen Ånghwisslan
började trycka av Kul på Spår i sitt sommarnummer – efter att de gjort det med
ett ”piratexemplar” ett första år har de sedan dess fått ett eget original att
använda till detta sommarnummer. På så sätt lever Kul på Spår vidare, även om
JHRF-infon numera plockats bort och ersatts av fylligare JInF-d:o.
Start med första Tågsommar år
1995
Förutom att på ovanstående sätt
bidraga med underlag till Ånghwisslan hade red – av och till – ända sedan 1987 sänt
underlag till en museibanesammanställning som gjordes av Allt om Hobby
(AoH) samt sedan 1990 sänt underlag till en musei-, museibane- och
dressin-sammanställningar (sammanställningar av det senare förekom sedan 1987) i
TÅG. Den senares sammanställning började bli allt mer avancerad och 1995 tog den
formen av en i princip självständig bilaga – Tågsommar – om än inhäftad i
TÅG. Detta gav Christian Guldberg i MRO en idé – skulle inte de mer eller
mindre spretiga varianterna och initiativen beskrivna ovan alla kunna samlas i
denna, tryckt i en överupplaga att sprida till turistbyråer m fl? Han kontaktade
undertecknad som behövde tid att smälta idén och som när detta var gjort
kontaktade Lars-Olof Broberg i TÅG-redaktionen. Vi kom överens att idén
var bra men att resp. produkt – Kul på Spår och Tågsommar – kommit för långt i
planering och genomförande för att denna idé skulle kunna realiseras redan 1995.
Bl a skulle en tilläggstryckning av Tågsommar bli rätt så dyr...
Första Tågsommar gavs ut inhäftad i TÅG nr 4/1995. Omslagsbilden föreställde ett rälsbusståg på Brobackalinjen på Anten-Gräfsnäs Järnväg. Bilden togs av Peter Berggren som sedan 2009 gör grafiska produktionen på Tågsommar, så cirkeln är i det avseendet sluten. |
I början av november samma år samlades representanter för TÅG, JInF och MRO och började prata sig samman om produkten – uppläggning, omfattning och ekonomi diskuterades. Vi beslutades att prova med en överupplaga om 5 000—10 000 ex och att göra en del förändringar jämfört med 1995 års Tågsommar – bl a utgick delen med information om motsvarande aktiviteter i övriga Norden. Arbetet fortskred, deltagare bjöds in, informationen strömmade in från till slut 57 deltagare, annonser raggades, redaktionsarbete vidtog och – efter att ha ökat upplagan till 15 000 ex – en åttasidig Tågsommar trycktes. MRO-medlemmarna fick sina (då) 300 ex vardera vid ett MRO-möte i Gävle där man också var imponerade av vad det blivit av detta initiativ. Så var då spänningen stor – hur skulle den primära ”marknaden”, dvs turistbyråerna, ta emot denna nyhet? Undertecknads branschkontakter hade försäkrat att metoden att sända ut provexemplar och beställningsblankett skulle fungera, men inom projektgruppen fanns skepsis. 7 500 Tågsommar anlände till red:s lilla lokal, och utskick enligt ovan sändes ut en torsdag – sedan var det bara att vänta på smällen... Enligt ”B-post-logik” skulle försändelserna vara framme på tisdag – redan på måndag kl 8:47 kom den första faxen följd av sex stycken till. På tisdagen kom den första faxen kl 8:11 och följdes sedan under fyra timmar av 24 stycken till – sedan tog faxpapperet slut... Allt som allt kom ca 110 beställningar på mer än 4 400 Tågsommar – succén var total! Eftersom den första samproducerade Tågsommar saknade information på andra språk än svenska producerades även gamla Kul på Spår 1996 och vi fick in över 2 300 beställningar på denna – långt över förväntan! Det betydde att tryckning fick upphandlas i st f att använda undertecknads kopiator, som tänkt...
Fortsättning och Tågsommar
lyfter
Succén sporrade till
fortsättning och 1997 års Tågsommar blev på tolv sidor och trycktes i större
upplaga – 20 000 överex. Dessutom inbjöds även utfärds- och charterarrangerande
(normalspårs)föreningar att deltaga. En nyhet i distributionen var att även
vända sig till museer, som dock inte alls var lika mycket på ”bettet” som
turistbyråerna... Ett försök att införa (bra) symboler stupade på mållinjen
p g a tekniska orsaker – de egenkonstruerade symbolerna i PC-miljö fungerade
inte i tryckeriets Mac-miljö – och i stället fick det bli trianglar, cirklar
o dyl. Men därmed kunde information på engelska tillföras och Kul på Spår
behövdes inte längre... En web-version tillkom också senare på sommaren.
1998 kom ett första lyft för
Tågsommar i och med bättre symboler som förklarades på svenska, engelska, tyska
och franska, en inledning på engelska, uppdelning av materialet i ämnesrubriker,
deltagande av JHRF fullt ut i samarbetet (man hade året innan företrätts av en
mer eller mindre ”självutnämnd” företrädare vilket ledde till sura miner...),
fullt genomförd webbversion m m. Tågsommar hade nu kommit dit vi strävat från
början! Tågsommar trycktes i sammanlagt 25 000 ex och lades in ”löst” även i
TÅG. En ekonomisk nyhet var att en individuell deltagaravgift om 500 kr infördes, bl a eftersom det visat sig att ungefär hälften av deltagarna inte var med i
någon av riksorganisationerna (numera är det snarare mer än hälften), varför den
tidigare lösningen att riksorganisationerna skulle stå för en del av
Tågsommar-kostnaden för att sedan debitera sina medlemmar upplevdes som
orättvis. En annan nyhet var samdistribution med MHRFs Motorhistorisk
Kalender och SÅFs Ångbåtstidtabell, vilken också omfattades av viss
skepsis men mottogs väl av ”användarna”, d v s turistbranschen.
År 1999 hade det ”tapp” av
deltagare som vi fick vidkännas 1998 som ett resultat av den då införda
deltagaravgiften i stort sett inhämtats – antalet deltagare var då 52 st. Tågsommars ekonomi, som var lite rörig de båda första åren, hade också
stabiliserats på en god nivå. Däremot fortsatte intresset bara att öka, varför
vi 1999 för första gången kände av en brist på Tågsommar. Tågsommar på Internet
gjordes detta år för första gången även i en helt tyskspråkig version.
År 2000 startades ett samarbete med tidskriften Nostalgia som
innebar ytterligare ett språng för Tågsommar – detta år utökades sidantalet till
sexton och den trycktes i 46 000 exemplar varav ca 16 500 bladades med i
Nostalgias prenumererade upplaga. Detta samarbete varade dock bara i ett år
eftersom det blev ett kostsamt sådant – Nostalgia skulle ha betalt för medskick
samtidigt som den ökade upplagan givetvis kostade, vilket sammantaget innebar
att Tågsommar ekonomiskt gick med förlust det året, något som dock kunde klaras
med för Tågsommar fonderade medel från tidigare års överskott. Men detta
överskott hade snabbt tagit slut om vi fortsatt med detta samarbete på samma
sätt… Ytterligare en tidning, Svenska Spårvägssällskapets mfSS, hörde av
sig om att blada med Tågsommar, vilket ordnades – dock mot en viss kostnad för
kuvertering/påsning – detta samarbete har dock fortsatt.
Fortsättning på 2000-talet
Året därefter, 2001, var det så
dags för ett annat samarbete att starta, det med tidskriften AoH. Här var det
dock fråga om ett ”äkta” samarbete, d v s AoH tog inte ut någon kostnad för medskick utan såg denna bilaga som ett mervärde för prenumeranterna. Dessutom
tillförde man samarbetet sina tryckerikontakter, vilket innebar att trots
ytterligare ökad upplaga – till 50 000 ex – så sjönk snarast
produktionskostnaderna jämfört med föregående år. Från 2003 har Tågsommar även
sänts med Spårvägssällskapet Ringliniens utskick. En annan nyhet detta år
var införandet av en deltagarförteckning i början av Tågsommar –detta löste ett
problem som många hade: att från ett nummer på kartan hitta uppgifterna om
deltagaren i texten.
Ytterligare en nyhet var att hela Tågsommars ekonomi
placerades i JInF. Sedan 1997 hade denna varit uppdelad i en
”produktionsekonomi”, bestående av tryckkostnader och annonsintäkter, som
Svenska Järnvägsklubben (SJK) hanterade och en ”distributionsekonomi”,
bestående av distributionskostnader och deltagarintäkter (de ovan nämnda 500
kronorna per deltagare), som JInF hanterade. Det faktum att tryckningarna
började beläggas med moms året innan (TÅGs momsfrihet kunde inte längre
utnyttjas) och att momshantering faktiskt är något som särskilt annonsörerna,
men även flera av deltagarna, ägnar sig åt talade för att låta någon som
redovisar moms sköta ekonomin, och det gör JInF. Ett annat alternativ som
diskuterades var bildandet av ett handelsbolag för att få en fast ram, även
ekonomiskt, för samarbetet, men det har inte blivit av av olika skäl.
Upplagan balanserar behovet
Under de följande åren vandrade
upplagan mellan 50 000 och som mest 55 000 exemplar – stundtals var det svår
Tågsommar-brist i slutet av året följt av många vädjanden att få tillbaks
Tågsommar som stod och ”skräpade” i något hörn. Andra gånger fick i stället
några tusen Tågsommar kastas när nästa omgång kom (Kartonger med 2 000 Tågsommar
av årgång 2003 används stundtals som ”ben” för ett tillfälligt ”arbetsbord”
invid den lilla lokal som JInF hyr…). En av anledningarna till brist på – och
ökat behov av – Tågsommar var en kraftigt utökad spridning på Stockholms
Central, som beställt mellan 3 500 och 6 500 Tågsommar – första året de önskade
ökad tilldelning, 2001, kunde inte alla önskade Tågsommar levereras, och över
3 000 exemplar fick restnoteras… En beställningshemsida med adressen
members.tripod.com/veterantag/bestall_brosch.html tillkom våren 2002 och en
egen mejladress för Tågsommar, tagsommar@yahoo.com, introducerades i juli
2002.
Samarbete med Arbetsam
År 2003 inträdde ytterligare en
”medlem” i samdistributionen, Arbetsam med sin alldeles nya broschyr
Arbetsamma museer. De hade inspirerats av oss andra och vid ett
Arbetsam-styrelsemöte i september 2002, som beslutade om att sätta igång arbetet
på en ny broschyr, berättade undertecknad om de tre (andra) broschyrerna och
deras samdistribution. Även denna broschyr och det utvidgade samarbetet mottogs
positivt av turistbranschen. Detta år avvecklades indelningen i ämnesrubriker
till förmån för rent geografisk presentation – uppdelad i landskap. Förändringen
ägde rum av flera skäl: För att få bättre plats (deltagarrubriker, kontaktinfo
m m behöver inte upprepas på flera ställen), för att framförallt de som hämtar
sin Tågsommar på en turistbyrå oftast vill få en överblick över vad regionen har
att erbjuda, oavsett vår ämnesindelning, samt för att arbetet med Tågsommar
förenklades.
Äntligen som pdf
Undertecknad (nja övertecknad kanske...) har fr o m år 2004
fått en välbehövlig hjälp med att packa den ökande mängd brev och paket som
samdistributionen innebär. Detta år tog Arbetsam/Arbetets museum över den
fysiska hanteringen av två brevomgångar på vardera närmare 500 brev, utsändandet
av några tiotal brev och långt över 100 paket som informerandet av
turistbyråerna och deras beställningar innebar. Numera är det ca 150
turistbyråer som beställer Tågsommar och/eller någon av de andra
samdistribuerade broschyrerna. Administrationen ligger kvar hos JInF, dvs
beställningar tas emot och registreras, sänds över till ArbetSam som packar och
sänder varefter de fakturor som blir resultatet sänds till och betalas av JInF
som också stämmer av och återför kostnaden till resp. försändelse (för att
fördela kostnaden mellan inblandade samdistributionsparter).
En liten men dock
under flera år planerad nyhet blev av 2004 – en helt komplett Tågsommar som pdf-fil, nedladdningsbar från SJKs hemsida.
Inför jubileumsåret 2006
År 2005 gav den
annonsprissänkning som genomfördes redan året innan äntligen önskat
resultat – en kraftig ökning av antalet annonser och därmed underlag för en
minst 20-sidig Tågsommar. Dessutom ökade antalet deltagare ökat 75 st.
TUR-deltagande
Sedan 1986 har undertecknad
varje år besökt den stora turistmässan TUR på Svenska Mässan i Göteborg – den
brukar vara fyra dagar i slutet av mars. De första åren var det en resa över
dagen för att informera om evenemang, så småningom broschyren, sedan
broschyrerna, och själv plocka på sig information. Men när Tågsommar började bli
etablerad kändes det för att på något sätt kunna exponera den. Ett antal
tillfälliga lösningar, den ena konstigare än den andra, blev det under åren från
2000 och framåt. Vad det gällde var att ordna ett Tågsommar-förråd samt ett
eller flera ställen där den kunde exponeras – ibland var det samma ställe, andra
gånger var det skilda ställen. Drömmen var hela tiden att kunna ordna en ”egen”
monter, gärna i samarbete med andra, men inget försök ville nå ända fram…
År 2004 blev det så äntligen dags
med Arbetsam som både den drivande och den som ordnade med mycket av det
praktiska. Montern blev 15 m² (även om en något större yta kunde utnyttjas i
praktiken), stod ganska fritt och blev en succé! OK, diverse praktiska problem
var det – broschyrer som ”kom bort” och fick specialhämtas, ordna plats åt allt
som skulle exponeras m m –, men det är sådant som man lär sig av… Det viktiga
var dock att vi nådde ut – bl a spriddes närmare tre gånger så mycket Tågsommar
som vid tidigare års ”på nåder”-lösningar! Inför 2005 har vi lärt oss en del, bl a
att betona spridningen av broschyrerna, både de samarbetande och sådana som ges
ut av föreningar, museer m fl knutna till samarbetet. Dessutom blev montern
större – 26 m² – men även detta år kunde i praktiken en större yta utnyttjas. En
ny avdelning Biblioteket med hyllor för exponering av broschyrer, bilder,
föremål m m visade sig vara en lyckad satsning – denna kan utvecklas mer
kommande år.
Mats Pulkkinen hos Mixiprint granskar ett av de först tryckta arken från Tågsommar 2010. (Foto: Lars-Eriks Gustafsson). |
||
Lastpallar med tryckta ark till Tågsommar 2010 den 3 mars 2010 hos Mixiprint i Olofström. (Foto: Lars-Eriks Gustafsson). |
Produktionssamarbete med
Teknikarv
Sedan den medarbetare inom Tåg-redaktionen som gjort Tågsommar i några år skulle
gå i pension inledde JInF ett samarbete med Teknikarv. Dvs Peter Berggren, som
faktiskt 1995 tog första omslagsbilden till Tågsommar, tog 2009 över ansvaret för
grafiska produktionen. Peter har en mångårig vana av grafisk produktion, samt
engagerad järnvägsskribent och -fotograf. För att smidigare kunna använda Internet så lyftes hemsidesverksamheten helt in i nya organisationen. En enkel underavdelning är nu
inordnad i Peters webbplats, och Tågsommar nås enkelt via www.teknikarv.se/ts.
Genom detta arbetssätt kan nu tågsommargruppen snabbt och enkelt lägga ut
korrektur löpande under arbetet med Tågsommar. Utan fördröjning kan Tågsommar
publiceras på nätet, och vissa uppdateringar kan enkelt publiceras under våren
och sommaren, efter att den tryckta Tågsommar givits ut. Tanken var då att låta
färdiga Tågsommar få ligga som pdf-fil på SJKs webbplats, men av olika skäl gick
inte detta att genomför.
På ett sätt kan man säga att Tågsommar efter ungefär 15 år fått sin
form, men å andra sidan är det ett kontinuerligt arbete som pågår. Tågsommar
blir mer och mer ett magasin för järnvägsintresserade och turister. Tågsommar
ligger nu på 32 sidor, det är ungefär så stor den kommer att kunna blir. Ökat
sidantal ställer till med avsevärda
distributionsproblem, eftersom den då både kan få svårt att gå som
tidningsbilaga och kommer att väga över 100 g, vilket kraftigt fördyrar
utsändandet av enstaka exemplar… Men det är ändå en bra storlek, jämfört med
förr är det mera plats för bilder, och på så sätt kan vi publicera större bilder
än förr. Bilder som ska locka flera besökare till de olika besöksmålen.
Tågsommar kommer säkert att utvecklas mera med tiden, men den har en mångårig
stadig bas att stå på.
|
Platsen för Tågsommar tillhandahålls av
Teknikarv.se. |