Om Tågsommar

Dagens Tågsommar

Tågsommar produceras av Anders Svensson med JärnvägsInfo-Förlaget.
Mera uppgifter om JärnvägsInfo-Förlaget och kontaktuppgifter hittar du här: http://www.jinf.info.

Grafiska produktionen och Tågsommars hemsida gör av Peter Berggren och Teknikarv.se.
Mera uppgifter om Teknikarv.se och kontaktuppgifter hittar du här: http://www.teknikarv.se/video.

 

Tågsommar i historiskt perspektiv

Nedtecknad av Anders Svensson

Förhistoria
Det första initiativet till en samlad information, dock begränsad till museibanor, togs av MROs föregångare MSO (Museibanornas Samarbetsorganisation) 1981 – den  engelskspråkiga broschyren Vintage Rail Sweden med de sju banor som fanns då deltog i samarbetet. Detta inspirerade JHRF till att sent samma höst börja ge ut ett enkelt info-bladet om järnvägsintresselivets tjusning (en text med tydligt sådant fokus kom dock först 1984 – innan dess handlade det mer om förbundet självt) och med (kort) info om förbundets medlem(sförening)ar – alltså mer fokuserat på att tidlöst berätta om föreningarnas verksamhet än deras aktuella möjligheter som besöksmål, vilket var MSO-bladets mål. Vintage Rail blev med tiden föråldrad och mot slutet av 1980-talet började det som då blivit MRO fundera i termer av en utvidgad och uppfräschad broschyr som både skulle tryckas på svenska och engelska. Uppdrag delades ut men inget hände... Även inom JHRF funderades det på mer eller mindre fantastiska gemensamma broschyrer med starkt inslag av symboler, inspirerade bl a av brittiska, tyska och danska motsvarigheter, men inte heller här blev det något av...
   Vid början av 1980-talet började det dåvarande Sveriges Turistråd ge ut faktablad om bl a museibanor och (åtminstone) fr o m 1985 kom underlaget från JHRF (d v s undertecknad – redan fr o m 1981 sändes evenemangsinformation till Turistrådet för att bl a införas i Coming Events in Sweden). Man hade även ett Äventyrs-faktablad där info om (bl a) dressinuthyrning fanns. När Turistrådet upphörde vid årsskiftet 1992--1993 och ersattes av Next Stop Sweden, finansierat av besöksnäringen via uppdrag, skulle det först inte bli några faktablad alls och vi började förbereda oss på att ge ut ett eget inom branschen. Sent på våren blev undertecknad kontaktad av Next Stop, som hade ändrat sig och nu skulle ge ut faktablad och det med fart och kläm! Bakgrunden var att (de-fakto)devalveringen av den svenska kronan gjorde att Sverige-turismen förväntades växa sommaren 1993. Haken var att man skulle ha betalt – 500 kr/anläggning – och besked inom två veckor! JHRF och MRO hade kontakt om detta, men ansåg det inte realistiskt – endera skulle det bli ett mycket magert faktablad med de få som vi skulle lyckats få in såväl underlag som medgivande till kommande fakturering från eller också skulle vi fått med ”alla” med risk att de (ekonomiskt) små riksorganisationerna skulle få stå för större delen av kostnaden... I detta ”pest- och kolera”-läge beslutade JHRF och MRO att avstå från erbjudandet och köra själva – faktabladet Kul på flänshjul var fött!
   Detta faktablad kom att bli rätt lika det som salig Turistrådet givit ut, men vi ändrade på en del saker: En karta och numrering av anläggningarna infördes, dressinuthyrning och en förteckning över de JHRF-medlemmar som inte hade ”fasta” anläggningar infördes samt uppgifter om turistbanor och några nyare anläggningar tillfördes. Det blev på fyra A4-sidor, trycktes i ca 3 000 ex och spreds i 7 ex vardera (100 g-gränsen!) till de 400 turistbyråerna. Denna lösning kostade bara fjärdedelen av vad (motsvarande) faktablad skulle kostat att få till via Next Stop Sweden, utgifter som JHRF och MRO delade. Metoden fungerade och nästa år fortsatte samarbetet med samma upplägg – faktabladet döptes dock om till Kul på Spår och symboler, förklarade på tyska och engelska, infördes. Fr o m 1995 ville inte JHRF fortsätta (deltaga i) detta samarbete, vilket i stället blev ett samarbete mellan JärnvägsInfo-Förlaget (JInF) och MRO. Tidningen Ånghwisslan började trycka av Kul på Spår i sitt sommarnummer – efter  att de gjort det med ett ”piratexemplar” ett första år har de sedan dess fått ett eget original att använda till detta sommarnummer. På så sätt lever Kul på Spår vidare, även om JHRF-infon numera plockats bort och ersatts av fylligare JInF-d:o.

Start med första Tågsommar år 1995
Förutom att på ovanstående sätt bidraga med underlag till Ånghwisslan hade red – av och till – ända sedan 1987 sänt underlag till en museibanesammanställning som gjordes av Allt om Hobby (AoH) samt sedan 1990 sänt underlag till en musei-, museibane- och dressin-sammanställningar (sammanställningar av det senare förekom sedan 1987) i TÅG. Den senares sammanställning började bli allt mer avancerad och 1995 tog den formen av en i princip självständig bilaga – Tågsommar – om än inhäftad i TÅG. Detta gav Christian Guldberg i MRO en idé – skulle inte de mer eller mindre spretiga varianterna och initiativen beskrivna ovan alla kunna samlas i denna, tryckt i en överupplaga att sprida till turistbyråer m fl? Han kontaktade undertecknad som behövde tid att smälta idén och som när detta var gjort kontaktade Lars-Olof Broberg i TÅG-redaktionen. Vi kom överens att idén var bra men att resp. produkt – Kul på Spår och Tågsommar – kommit för långt i planering och genomförande för att denna idé skulle kunna realiseras redan 1995. Bl a skulle en tilläggstryckning av Tågsommar bli rätt så dyr...

 

Första Tågsommar gavs ut inhäftad i TÅG nr 4/1995. Omslagsbilden föreställde ett rälsbusståg på Brobackalinjen på Anten-Gräfsnäs Järnväg. Bilden togs av Peter Berggren som sedan 2009 gör grafiska produktionen på Tågsommar, så cirkeln är i det avseendet sluten.

I början av november samma år samlades representanter för TÅG, JInF och MRO och började prata sig samman om produkten – uppläggning, omfattning och ekonomi diskuterades. Vi beslutades att prova med en överupplaga om 5 000—10 000 ex och att göra en del förändringar jämfört med 1995 års Tågsommar – bl a utgick delen med information om motsvarande aktiviteter i övriga Norden. Arbetet fortskred, deltagare bjöds in, informationen strömmade in från till slut 57 deltagare, annonser raggades, redaktionsarbete vidtog och – efter att ha ökat upplagan till 15 000 ex – en åttasidig Tågsommar trycktes. MRO-medlemmarna fick sina (då) 300 ex vardera vid ett MRO-möte i Gävle där man också var imponerade av vad det blivit av detta initiativ. Så var då spänningen stor – hur skulle den primära ”marknaden”, dvs turistbyråerna, ta emot denna nyhet? Undertecknads branschkontakter hade försäkrat att metoden att sända ut provexemplar och beställningsblankett skulle fungera, men inom projektgruppen fanns skepsis. 7 500 Tågsommar anlände till red:s lilla lokal, och utskick enligt ovan sändes ut en torsdag – sedan var det bara att vänta på smällen... Enligt ”B-post-logik” skulle försändelserna vara framme på tisdag – redan på måndag kl 8:47 kom den första faxen följd av sex stycken till. På tisdagen kom den första faxen kl 8:11 och följdes sedan under fyra timmar av 24 stycken till – sedan tog faxpapperet slut... Allt som allt kom ca 110 beställningar på mer än 4 400 Tågsommar – succén var total! Eftersom den första samproducerade Tågsommar saknade information på andra språk än svenska producerades även gamla Kul på Spår 1996 och vi fick in över 2 300 beställningar på denna – långt över förväntan! Det betydde att tryckning fick upphandlas i st f att använda undertecknads kopiator, som tänkt...

Fortsättning och Tågsommar lyfter
Succén sporrade till fortsättning och 1997 års Tågsommar blev på tolv sidor och trycktes i större upplaga – 20 000 överex. Dessutom inbjöds även utfärds- och charterarrangerande (normalspårs)föreningar att deltaga. En nyhet i distributionen var att även vända sig till museer, som dock inte alls var lika mycket på ”bettet” som turistbyråerna... Ett försök att införa (bra) symboler stupade på mållinjen p g a tekniska orsaker – de egenkonstruerade symbolerna i PC-miljö fungerade inte i tryckeriets Mac-miljö – och i stället fick det bli trianglar, cirklar o dyl. Men därmed kunde information på engelska tillföras och Kul på Spår behövdes inte längre... En web-version tillkom också senare på sommaren.
   1998 kom ett första lyft för Tågsommar i och med bättre symboler som förklarades på svenska, engelska, tyska och franska, en inledning på engelska, uppdelning av materialet i ämnesrubriker, deltagande av JHRF fullt ut i samarbetet (man hade året innan företrätts av en mer eller mindre ”självutnämnd” företrädare vilket ledde till sura miner...), fullt genomförd webbversion m m. Tågsommar hade nu kommit dit vi strävat från början! Tågsommar trycktes i sammanlagt 25 000 ex och lades in ”löst” även i TÅG. En ekonomisk nyhet var att en individuell deltagaravgift om 500 kr infördes, bl a eftersom det visat sig att ungefär hälften av deltagarna inte var med i någon av riksorganisationerna (numera är det snarare mer än hälften), varför den tidigare lösningen att riksorganisationerna skulle stå för en del av Tågsommar-kostnaden för att sedan debitera sina medlemmar upplevdes som orättvis. En annan nyhet var samdistribution med MHRFs Motorhistorisk Kalender och SÅFs Ångbåtstidtabell, vilken också omfattades av viss skepsis men mottogs väl av ”användarna”, d v s turistbranschen.
   År 1999 hade det ”tapp” av deltagare som vi fick vidkännas 1998 som ett resultat av den då införda deltagaravgiften i stort sett inhämtats – antalet deltagare var då 52 st. Tågsommars ekonomi, som var lite rörig de båda första åren, hade också stabiliserats på en god nivå. Däremot fortsatte intresset bara att öka, varför vi 1999 för första gången kände av en brist på Tågsommar. Tågsommar på Internet gjordes detta år för första gången även i en helt tyskspråkig version.
   År 2000 startades ett samarbete med tidskriften Nostalgia som innebar ytterligare ett språng för Tågsommar – detta år utökades sidantalet till sexton och den trycktes i 46 000 exemplar varav ca 16 500 bladades med i Nostalgias prenumererade upplaga. Detta samarbete varade dock bara i ett år eftersom det blev ett kostsamt sådant – Nostalgia skulle ha betalt för medskick samtidigt som den ökade upplagan givetvis kostade, vilket sammantaget innebar att Tågsommar ekonomiskt gick med förlust det året, något som dock kunde klaras med för Tågsommar fonderade medel från tidigare års överskott. Men detta överskott hade snabbt tagit slut om vi fortsatt med detta samarbete på samma sätt… Ytterligare en tidning, Svenska Spårvägssällskapets mfSS, hörde av sig om att blada med Tågsommar, vilket ordnades – dock mot en viss kostnad för kuvertering/påsning – detta samarbete har dock fortsatt.

Fortsättning på 2000-talet
Året därefter, 2001, var det så dags för ett annat samarbete att starta, det med tidskriften AoH. Här var det dock fråga om ett ”äkta” samarbete, d v s AoH tog inte ut någon kostnad för medskick utan såg denna bilaga som ett mervärde för prenumeranterna. Dessutom tillförde man samarbetet sina tryckerikontakter, vilket innebar att trots ytterligare ökad upplaga – till 50 000 ex – så sjönk snarast produktionskostnaderna jämfört med föregående år. Från 2003 har Tågsommar även sänts med Spårvägssällskapet Ringliniens utskick. En annan nyhet detta år var införandet av en deltagarförteckning i början av Tågsommar –detta löste ett problem som många hade: att från ett nummer på kartan hitta uppgifterna om deltagaren i texten.
   Ytterligare en nyhet var att hela Tågsommars ekonomi placerades i JInF. Sedan 1997 hade denna varit uppdelad i en ”produktionsekonomi”, bestående av tryckkostnader och annonsintäkter, som Svenska Järnvägsklubben (SJK) hanterade och en ”distributionsekonomi”, bestående av distributionskostnader och deltagarintäkter (de ovan nämnda 500 kronorna per deltagare), som JInF hanterade. Det faktum att tryckningarna började beläggas med moms året innan (TÅGs momsfrihet kunde inte längre utnyttjas) och att momshantering faktiskt är något som särskilt annonsörerna, men även flera av deltagarna, ägnar sig åt talade för att låta någon som redovisar moms sköta ekonomin, och det gör JInF. Ett annat alternativ som diskuterades var bildandet av ett handelsbolag för att få en fast ram, även ekonomiskt, för samarbetet, men det har inte blivit av av olika skäl.

Upplagan balanserar behovet
Under de följande åren vandrade upplagan mellan 50 000 och som mest 55 000 exemplar – stundtals var det svår Tågsommar-brist i slutet av året följt av många vädjanden att få tillbaks Tågsommar som stod och ”skräpade” i något hörn. Andra gånger fick i stället några tusen Tågsommar kastas när nästa omgång kom (Kartonger med 2 000 Tågsommar av årgång 2003 används stundtals som ”ben” för ett tillfälligt ”arbetsbord” invid den lilla lokal som JInF hyr…). En av anledningarna till brist på – och ökat behov av – Tågsommar var en kraftigt utökad spridning på Stockholms Central, som beställt mellan 3 500 och 6 500 Tågsommar – första året de önskade ökad tilldelning, 2001, kunde inte alla önskade Tågsommar levereras, och över 3 000 exemplar fick restnoteras… En beställningshemsida med adressen members.tripod.com/veterantag/bestall_brosch.html tillkom våren 2002 och en egen mejladress för Tågsommar, tagsommar@yahoo.com, introducerades i juli 2002.

Samarbete med Arbetsam
År 2003 inträdde ytterligare en ”medlem” i samdistributionen, Arbetsam med sin alldeles nya broschyr Arbetsamma museer. De hade inspirerats av oss andra och vid ett Arbetsam-styrelsemöte i september 2002, som beslutade om att sätta igång arbetet på en ny broschyr, berättade undertecknad om de tre (andra) broschyrerna och deras samdistribution. Även denna broschyr och det utvidgade samarbetet mottogs positivt av turistbranschen. Detta år avvecklades indelningen i ämnesrubriker till förmån för rent geografisk presentation – uppdelad i landskap. Förändringen ägde rum av flera skäl: För att få bättre plats (deltagarrubriker, kontaktinfo m m behöver inte upprepas på flera ställen), för att framförallt de som hämtar sin Tågsommar på en turistbyrå oftast vill få en överblick över vad regionen har att erbjuda, oavsett vår ämnesindelning, samt för att arbetet med Tågsommar förenklades.

Äntligen som pdf
Undertecknad (nja övertecknad kanske...) har fr o m år 2004 fått en välbehövlig hjälp med att packa den ökande mängd brev och paket som samdistributionen innebär. Detta år tog Arbetsam/Arbetets museum över den fysiska hanteringen av två brevomgångar på vardera närmare 500 brev, utsändandet av några tiotal brev och långt över 100 paket som informerandet av turistbyråerna och deras beställningar innebar. Numera är det ca 150 turistbyråer som beställer Tågsommar och/eller någon av de andra samdistribuerade broschyrerna. Administrationen ligger kvar hos JInF, dvs beställningar tas emot och registreras, sänds över till ArbetSam som packar och sänder varefter de fakturor som blir resultatet sänds till och betalas av JInF som också stämmer av och återför kostnaden till resp. försändelse (för att fördela kostnaden mellan inblandade samdistributionsparter).
   En liten men dock under flera år planerad nyhet blev av 2004 – en helt komplett Tågsommar som pdf-fil, nedladdningsbar från SJKs hemsida.

Inför jubileumsåret 2006
År 2005 gav den annonsprissänkning som genomfördes redan året innan äntligen önskat resultat – en kraftig ökning av antalet annonser och därmed underlag för en minst 20-sidig Tågsommar. Dessutom ökade antalet deltagare ökat 75 st.

TUR-deltagande
Sedan 1986 har undertecknad varje år besökt den stora turistmässan TUR på Svenska Mässan i Göteborg – den brukar vara fyra dagar i slutet av mars. De första åren var det en resa över dagen för att informera om evenemang, så småningom broschyren, sedan broschyrerna, och själv plocka på sig information. Men när Tågsommar började bli etablerad kändes det för att på något sätt kunna exponera den. Ett antal tillfälliga lösningar, den ena konstigare än den andra, blev det under åren från 2000 och framåt. Vad det gällde var att ordna ett Tågsommar-förråd samt ett eller flera ställen där den kunde exponeras – ibland var det samma ställe, andra gånger var det skilda ställen. Drömmen var hela tiden att kunna ordna en ”egen” monter, gärna i samarbete med andra, men inget försök ville nå ända fram…
   År 2004 blev det så äntligen dags med Arbetsam som både den drivande och den som ordnade med mycket av det praktiska. Montern blev 15 m² (även om en något större yta kunde utnyttjas i praktiken), stod ganska fritt och blev en succé! OK, diverse praktiska problem var det – broschyrer som ”kom bort” och fick specialhämtas, ordna plats åt allt som skulle exponeras m m –, men det är sådant som man lär sig av… Det viktiga var dock att vi nådde ut – bl a spriddes närmare tre gånger så mycket Tågsommar som vid tidigare års ”på nåder”-lösningar! Inför 2005 har vi lärt oss en del, bl a att betona spridningen av broschyrerna, både de samarbetande och sådana som ges ut av föreningar, museer m fl knutna till samarbetet. Dessutom blev montern större – 26 m² – men även detta år kunde i praktiken en större yta utnyttjas. En ny avdelning Biblioteket med hyllor för exponering av broschyrer, bilder, föremål m m visade sig vara en lyckad satsning – denna kan utvecklas mer kommande år.

  

Mats Pulkkinen hos Mixiprint granskar ett av de först tryckta arken från Tågsommar 2010. (Foto: Lars-Eriks Gustafsson).

     
 

Lastpallar med tryckta ark till Tågsommar 2010 den 3 mars 2010 hos Mixiprint i Olofström. (Foto: Lars-Eriks Gustafsson).

Produktionssamarbete med Teknikarv
Sedan den medarbetare inom Tåg-redaktionen som gjort Tågsommar i några år skulle gå i pension inledde JInF ett samarbete med Teknikarv. Dvs Peter Berggren, som faktiskt 1995 tog första omslagsbilden till Tågsommar, tog 2009 över ansvaret för grafiska produktionen. Peter har en mångårig vana av grafisk produktion, samt engagerad järnvägsskribent och -fotograf. För att smidigare kunna använda Internet så lyftes hemsidesverksamheten helt in i nya organisationen. En enkel underavdelning är nu inordnad i Peters webbplats, och Tågsommar nås enkelt via www.teknikarv.se/ts. Genom detta arbetssätt kan nu tågsommargruppen snabbt och enkelt lägga ut korrektur löpande under arbetet med Tågsommar. Utan fördröjning kan Tågsommar publiceras på nätet, och vissa uppdateringar kan enkelt publiceras under våren och sommaren, efter att den tryckta Tågsommar givits ut. Tanken var då att låta färdiga Tågsommar få ligga som pdf-fil på SJKs webbplats, men av olika skäl gick inte detta att genomför.
   På ett sätt kan man säga att Tågsommar efter ungefär 15 år fått sin form, men å andra sidan är det ett kontinuerligt arbete som pågår. Tågsommar blir mer och mer ett magasin för järnvägsintresserade och turister. Tågsommar ligger nu på 32 sidor, det är ungefär så stor den kommer att kunna blir. Ökat sidantal ställer till med avsevärda distributionsproblem, eftersom den då både kan få svårt att gå som tidningsbilaga och kommer att väga över 100 g, vilket kraftigt fördyrar utsändandet av enstaka exemplar… Men det är ändå en bra storlek, jämfört med förr är det mera plats för bilder, och på så sätt kan vi publicera större bilder än förr. Bilder som ska locka flera besökare till de olika besöksmålen. Tågsommar kommer säkert att utvecklas mera med tiden, men den har en mångårig stadig bas att stå på.

 


Platsen för Tågsommar tillhandahålls av Teknikarv.se.
All kontakt angående Tågsommar ska ske direkt till Järnvägsinfo-Förlaget, enligt adress i tryckta Tågsommar, sidan 28 (se pdf-fil 2020 års Tågsommar).
Därmed får vi önska er många trevliga utflykter under tågsommaren.
Senast uppdaterad 2020-03-07.